Sagas Fotoblogg

Alla inlägg under december 2011

Av Saga - 31 december 2011 23:06

Hejsan! Nu har min header kommit. Och jag blev verkligen nöjd! Som sagt så var det Cassandra som gjorde den. Tack så jättemycket!  Vad tycks?

 

Om en timme är det ju nytt år, helt sjukt! 2011 har gått så snabbt. Man kan ju verkligen säga att det har varit som en berg- och dalbana. Jag har träffat nya kompisar, åkt på ett suveränt simläger, haft det supertrevligt med familjen och mycket mer. Ja, många bra saker har hänt. Jag tänkte ta några bilder på raketerna med mobilen istället. Lägger in dem antingen direkt eller imorgon(ja, alltså dagtid  ) Har har ni två som jag tog precis. Inte så bra bilder. Men... ja;)


    

Av Saga - 31 december 2011 11:28

V

Hej, då var det dags för mitt första fototips. När jag till exempel fotade den här bilden igår:

 



     

Bilden fick inte lika mörka skuggor som den utan reflexskärm. Den såg ut så här:

 


   

På grund av skuggan som ligger över motivet, blir bilden ganska mörk och tråkig. 

Så en reflexskärm tar kort och gott bort skarpa skuggor. Det finns ju olika färger också. Den silvriga och den vita sidan ger ett lite kallare, men väldigt naturligt ljus. Men den guldiga ger ett varmare ljus. Det finns även en svart och en transparent färg.


Den transparenta kan man säga silar genom ljuset, så det blir inte alls lika stark reflektion. Om man t.ex fotar porträtt. Så kan ena sidan av modellens ansikte bli för ljust och den andra sidan blir helt skuggad.


En reflexskärm är ju såklart inget man måste ha.

 Det kostar runt 200 kronor beroende på vilken storlek man tar. Fast jag har inte köpt en utan jag har gjort en egen, eller snarare två. En lite mindre och en stor. De ser ut så här:


           

Mina är fyrkantiga. Men om man skulle köpa en reflexskärm, så skulle den troligtvis vara rund. Men den finns i andra former också.

Så en reflexskärm kan ta bort skuggor, sila igenom ljus,användas som en bakgrund om man skulle vilja det. Den kan mycket och jag tycker att det underlättar. För om ni ser på den andra bilden, så skulle den inte vara så jätterolig att lägga ut.. Eller hur?

Jag hoppas att ni förstod!  Om inte är det bara att kommentera.

Av Saga - 31 december 2011 10:41

Ja, nu är batteriet slut på kameran. Jag som skulle fota fyrverkerierna ikväll/i natt. Tråkigt!! Men jag kanske kan låna pappas.. Så helt tomt med bilder blir det nog inte  .


Men igår såg jag att batteriet håll på att ta slut. Så jag laddade över en bild extra, för att kunna göra ett fototips.

Det lägger jag upp lite senare.  

Idag ska jag och mamma göra efterrätten. Det blir chokladfondant. Mums!

Jag sa ju att jag skulle göra en ny header. Men jag blev inte riktigt nöjd när jag gjorde den själv så jag skickad över bilderna och texten jag ville ha till  Cassandra(Klicka här för att komma till hennes blogg). Så den blir nog klar snart:)



Av Saga - 30 december 2011 18:49

Imorgon är det ju nyårsafton, och vad passar inte bättre än att inviga det nya året med lite städning?

Okej okej, det är fatkiskt inte så att jag själv valde att städa utan jag blev tillsagd.   


Men det är mycket lättare när man väl kört igång. Fast det glömmer man varenda gång.

 Så det har blivit städning för min del. Jag har ju två rum, sen min syster flyttade ut. Så det tar ju sin lilla tid... Men det tog ju inte hela dagen att städa. Jag har varit med en kompis också.  .

  • = Gjort
  • Lägga smutsiga kläder i tvätten
  • Plocka bort saker fån skrivborden
  • Dammtorka skrivborden
  • Dammtorka tv:n och fönsterkarmar

Slänga skräp

  • Torka av spegeln på toaletten
  • Bädda sängen
  • Plocka bort och ställ i ordning/kasta sakerna som ligger under sängen

       Dammsuga under sängen, på båda rummen, i trappan och lite på toaletten (NOGGRANT)

 

Ja, det kanske inte låter jättemycket. Men det tog sammanlagt 1 timme och 10 minuter... Rätt lång tid tycker jag   

Men som ni ser så ska jag gå och dammsuga nu. Hehe..








Av Saga - 30 december 2011 17:05

                                                   


     

               Bild tagen från google


Kamera, Nikon D3100


Objektiv:

Nikkor AF-S 18-55mm

 

 Tillbehör och annat:

Minneskort  8 GB

Blixt, Speedlight SB-600

Sen har jag ju laddare, putsduk, USB-minne och sådant också.

Nästa köp:

Objektiv: 50mm f/1.8



Detta inlägg kommer att uppdateras. Senast uppdaterat 11/1-12


 

 





Av Saga - 29 december 2011 20:45

Hejsan! Som det står där uppe så är jag hemma. Jag som sa att jag inte skulle blogga idag.. Men i alla fall.  

Smart som jag är så kom jag på när vi hade kört i nästan 5 timmar, att Media Markt-påsen(jag köpte min kamera där) låg kvar i vår lägenhet. I den påsen ligger bland annat min kameraladdare. Jag fattar verkligen inte hur jag kunde glömma den...

Hur dum får man bli?!

Men jag har i alla fall lite tur. Min pappa ska åka upp till Stockholm igen den femte. Så jag behöver ju inte vänta sååå länge.  Men nu har jag ju en ny kamera, och det tänkte jag inviga med en ny header. Den kanske blir klar imorgon. Brukar ta ett tag innan jag blir nöjd.   Och försöka med en ny design(bloggplatsen är dålig med det, man kan bara ändra färg. Tyvärr kanske det blir ett bloggbyte igen. Men det är INTE säkert. Vad tycker ni?).


Bilden tog jag i Stockholm. Den är inte redigerad mer än lite kontrast, förutom texten då. Jag tyckte inte att det behövdes  

 


Av Saga - 28 december 2011 23:23

Hej! Imorgon ska vi åka hem från Stockholm. Så det blir ingen uppdatering på hela dagen imorgon(tror jag). Men i alla fall så hade jag ju en nyhet att berätta.. Några kanske har listat ut vad det är? Jag har köpt en systemkamera! Wihoo! Det blev en Nikon D3100. Jag hade sparat ihop hälften av det som behövdes. Så var en av mina julklappar att mina föräldrar betalar den andra halvan. Eller vad man ska säga. Jag är jätteglad! Tack mamma och pappa.:-) I övermorgon tänkte jag fixa mitt inlägg om min kamera. Än så länge har jag ju nästan bara själva kamerahuset och objektivet. Men vem säger att man inte kan uppdatera det inlägget? Hihi!:-)

Hej! Saga heter jag. Jag älskar att fota och det gör jag med min Nikon D3100. Har ni några frågor eller bara vill säga något snällt så är det bara att kommentera.

Sök i bloggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards